Vilken är din TALANG

I år hade jag förmånen att få åka till London och gå på BETT-mässan. Sådant händer nog sällan lärare i Göteborg… Vi fick dessutom gå på en föreläsning med Sir Ken Robinson, det var verkligen rock’n’roll status. Vi köade så att svetten rann nerför ryggen och stämningen var på topp.

Vad han sa? I det exalterade tillstånd jag befann mig minns jag inte mycket, mer än att han började med att fråga:

“What’s your talent? Did anyone in school ever ask you what’s your talent?”

Han relaterade det till det faktum att så många i världen blir utbrända och lever liv de inte riktigt trivs i. I stället för att från början få odla det som man verkligen är bra på. Jag skulle önska att det faktiskt fungerade på det här sättet, att man redan från början får lära sig i det man har intresse och brinner för, i stället för att ständigt känna sig dum i huvudet för att man inte fattar vad läraren går igenom inför provet, man fattar det inte när man pluggar hemma och man fattar det inte heller när man får tillbaka ett kasst resultat på provet. Vad är då poängen? Jag är inte dum i huvudet, jag fattar bara inte just det som kommer på de där jävla proven! Men så mycket tid man ägnade åt att plugga sånt man aldrig fattade. Och fortfarande inte fattar. Det allra mest tragiska är att idag fyrtio år senare befinner mina elever sig i samma situation!

Så jag undrar…hur många av er brukar fråga era elever den allra viktigaste frågan? What’s your talent?

Jag gör det allt för sällan, men oftare nu än tidigare…

Leave a Reply

