Skoluppgifter som en speluppgift #2

Ja, vad är det som är skillnaden mellan en uppgift som görs i skolan och en som görs på ett tv-spel? -Jag har faktiskt inte ett svar på det, men jag har ett par teorier.

  • Oftast har uppgiften diskuterats bland vänner och på forum innan spelaren väljer att spela spelet.
  • Oftast är målet tydligt (svårt men tydligt): Bygg en fungerande stad; döda den sista bossen; förflytta en trofé till ditt lags läger utan att bli dödad…
  • Oftast finns det en lust att klara av spelet och därför också en lust att förstå uppgifterna, då spelar det inte så stor roll om man inte klarar det på första försöket, utan man kan bara försöka igen.
  • Det är inte lika ångestladdat att förlora och du är inte körd efter första försöket.

Hur ska man då implementera det här i skolan? Hur ska man få eleverna att frivilligt diskutera uppgifter, se tydliga mål, känna lust att göra uppgiften och inte tycka att det är jobbigt att göra om en uppgift?

Mikaela

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s