Ja VARFÖR?

Den senaste tiden har det på Twitter dykt upp lite frågor om “varför skola?” Det är Skolvåren som undrar lite provocerande. Och man kan ju verkligen undra. När så många elever inte verkar passa in i vår mall helt enkelt. Eller som sir Ken Robinson uttrycker det;

Jag förnekar inte att ADHD existerar men jag tror knappast att det är en epidemi

Varför skola då? Naturligtvis ser jag en massa elever som kommer till skolan varje dag och skrattar och myser, de gillar att lära sig och de lär sig. Eller tycker de bara om den sociala gemenskapen och att göra som alla andra och som samhället förväntar sig?

Men vad är det egentligen vi gör i skolan? Vem väljer just det kunskapsinnehållet? Vad är det egentligen som säger att det är viktigt och rätt, det vi placerar i rutorna i schemat? Vem vet vad det är för kunskap som är gångbar när dagens barn är vuxna? Fantastiska Sugata Mitra spår tre viktiga kunskaper för framtidens vuxna.

Läsförståelse. Informationssökning. Tron på vad som är rätt.

Hamnade i kväll framför Fantasterna på TV4. Det handlade om Tolkienkunskap och det är verkligen helt otroligt! När man har elever som har fruktansvärt svårt att lära sig spanska, näst intill omöjligt, trots att det faktiskt pratas spanska av ganska många i världen, det finns filmer där språket talas och böcker att låna. Så finns det människor som lär sig alviska, och alla andra språk som förekommer i fantasyvärlden som Tolkien skapat. Vad är kunskap? Uppenbarligen finns det mycket att lära sig som vi inte har på schemat. Dessa fantaster som jag såg i kväll redovisade uppenbar kunskap, och har troligtvis tillägnat sig den på egen hand utan något strukturerat utbildningssystem. Människor lär ju sig saker ändå, så varför skola?

Det är dags för ett skifte, så mycket är helt klart för mig. Vi kan inte fortsätta med samma skola som jag själv gått i för 40 år sedan.

När jag tänker efter var mina mellanstadieår långt mer experimentella än mycket jag ser idag.

Ja jag undrar verkligen varför skola?

Leave a Reply

