Min presentation i det digitala skollyftet

Jag har fått tillåtelse från Mikaela att använda vår gemensamma blogg för det digitala skollyftet som jag ska försöka delta i. Så nu kommer därför uppgift ett här!

Jag arbetar som lärare i slöjd och svenska i en 7-9 skola, min tredje sedan jag var färdig lärare vt 2000. Hur blev jag lärare? Jag hade aldrig funderat nämnvärt över skolan. Var nog snarare väldigt lättad när jag slutade själv.

Mina minnen från min egen skolgång är få. Jag var nog en sån där elev som inte stack ut eller märktes. Själv fattade jag nog inte varför jag var där alls. Jo, mellanstadiet var bra. Det var då Elsie och Pär höll koll på oss i våra två klasser. De såg oss och behandlade oss som om de var intresserade av vad vi tyckte. Vi var som jämlikar i sann sjuttiotalsanda. Jag minns det stora allrummet mellan klassrummen där vi satt på golvet framför en tjock-tv på höga ben och såg på när Stenmark vann och vann…Hade ingen aning om vad det handlade om. Skidor och dessutom utför var inget för arbetarungar från Skåne, men det var rätt häftigt att sitta där allihop, på golvet. Tillsammans.

Så varför blev jag då lärare? Det enkla svaret är nog att något ska man ju arbeta med och jag hade några roliga vikariat i skolor i Lund efter Tillskärarakademin i Köpenhamn. Tänkte väl att slöjdlärare, det kunde vara något för mig. Om inte annat skulle jag ju ha tillgång till lokaler och maskiner så jag skulle kunna göra det jag tyckte var roligt på fritiden… Svensklärare det blev jag mest för att jag tänkte att det nog var lättast, jag pratar ju svenska så hur svårt kan det vara? (Det visade sig att det inte alls var särskilt lätt, men det är en annan historia.)

Nu på senare tid, efter 13 år har jag väl så smått börjat inse att jag är fast. Jag har en vilja att vara med och påverka något viktigt och konkret. Jag blir inspirerad och känner igen mig när jag lyssnar på personer som Taylor Mali, eller deltar i spännande diskussioner på afkSkolvåren och Twitter. Naturligtvis är det också relationerna som gör det här yrket så spännande. Det är faktiskt vansinnigt intressant att arbeta med framtidens vuxna och jag är väldigt glad att jag halkade in på det här bananskalet!

Det som driver mig idag är nog att jag själv upplevde mycket i skolan som ganska meningslöst och orättvist. Jag är nog fortfarande rätt frustrerad över systemet som kallas skola, särskilt när fokus hamnar på annat än syftet varför man är i skolan. Jag tänker på hur vi fortfarande delar in verkligheten i ämnen och hur vi förväntar oss att alla elever lär i samma takt i samma ålder. Och ändå kan jag inte låta bli att jobba där.

Jag vill vara med och medverka till att utbildning och skola blir något meningsfullt för var och en och inget man bara ska släpa sig igenom för att någon säger det. Jag grubblar ihjäl mig på hur det går att göra arbetet spännande och meningsfullt, och samtidigt bedömbart, begripligt och hanterbart. Tydligheten och transparensen i det vi gör i skolan är central för mig och jag har sedan jag började som lärare experimenterat med IKT i olika former för att nå dit jag vill. Det blir till slut väldigt spretigt och jag har kommit fram till att mitt mål med den här kursen kommer att vara att få någon slags stringens i det jag gör.

Phew! Det blev en presentation! Eftersom jag är sen med denna ska jag snabbt kasta mig på uppgift 2!

2 thoughts on “Min presentation i det digitala skollyftet

  1. Det låter som en sund drivkraft i yrkesutövandet. glöm inte att både de starkaste och de svagaste behöver utvecklingsvägar.

Leave a Reply

