Uppgift 2 mitt eget kursmål

Nu har jag suttit och läst en massa kloka inlägg med personliga mål och tänker att om jag ska få till något genomtänkt här så blir jag väldigt sen med den här uppgiften… Så jag gör så här i stället! Jag använder helt enkelt idén jag ändå tänkt prova nu, i digitala skollyftet. Då finns det kanske en chans att det både blir genomfört och dokumenterat. Och så får jag förhoppningsvis en del klokskap från er deltagare också 😉

Digitalt synliggjort lärande och bedömning

Mitt fokus hamnar på ämnet slöjd för år 7-9. Jag har inte alls svenska i min tjänst i år så nu ska jag verkligen lägga allt krut på slöjden. Sedan jag startade år 2000 har jag använt mig av digitala verktyg. I första hand slöjdportfolion @slöjda men sedan Göteborgs stad började använda sig av plattformen Hjärntorget har jag försökt att lägga mer och mer där. Från början var min tanke att eleverna ska få syn på hur mycket de verkligen lär sig i arbetsprocessen i slöjden- synliggöra lärandet. Men jag har märkt att det för eleverna bara blir en trist uppgift att efter arbetet skriva om allt de har gjort, de tycker ju att de är klara då och vill fortsätta med nästa projekt. Och jag får en himla massa (oinspirerad) text att läsa igenom innan de skriftliga omdömena och betygssättningen.

Det jag allra helst vill få ordning på är att hitta ett sätt att få eleven i centrum av sitt lärande.

Senaste tillskottet till verktygen i Göteborgs stads plattform på nätet; Hjärntorget måste nog vara de bedömningsmatriser man kan koppla till innehållet i respektive kursplan. Dessa har jag använt som de är de senaste två- tre terminerna, väldigt trubbiga men lätta att klicka i. Grönt-nått nivån, gult-på väg att nå nivån, rött-inte klarat kunskapskravet. Det finns ett kommentarsfält för varje kunskapskrav men det är lite omständligt att skriva där. Matrisen är precis så fyrkantig som man skulle kunna förvänta sig. Skolverkets kuskapskrav rasslar rakt in i den utan försköning eller förklaring. Jag har lite svårt för den men eleverna gillar den skarpt.

Men jag är inte nöjd. Jag är redo att levla upp.

Genom matrisen fattar eleverna på ett helt nytt sätt vad som förväntas av dem och det är väl bra, antar jag. Fast inuti mig skriker det: “Det som förväntas av dem är ju att de ska lära sig och utvecklas, inte jaga betyg!” Jag måste ändå falla till föga och därför blir det mitt projekt framöver att tillsammans med mina elever utveckla den här matrisen. Nu har det i och för sig sedan ett tag varit tal om att matriserna ska bli redigerbara och jag ska kunna förtydliga dem tillsammans med eleverna men jag gillar inte den tanken fullt ut, jag vill att originalformuleringen ska stå kvar och att eleverna på ett lätt sätt ska kunna jämföra krav med förklaring eller exempel.

Alltså blir mitt projekt framöver att göra rutorna i matrisen klickbara så att det är lätt att få fram betydelsen av kunskapskravet. Och det är väl bara att göra egentligen men jag vill att eleverna ska vara med och bidra till exemplen och det blir där min utmaning kommer att ligga.

Mitt kursmål borde alltså hamna inom BFL, bedömning för lärande men jag tycker att det lägger för stort fokus på just ordet bedömning. Kanske är det min tveksamma inställning till bedömning som talar, eller så är det faktiskt så att jag tycker att fokus hamnar fel. Bedömning är inte ordet som ska komma före lärandet. Men vad ska det då vara? Inspiration för lärande?

Detta ska jag bära med mig genom kursens gång.

2 thoughts on “Uppgift 2 mitt eget kursmål

  1. Hej

    Jag arbetar också med matriser och vår lärplattform är inte optimal men jag gör på mitt sätt i alla fall. Det blir nog bäst för en själv att utveckla en form som passar just hur man själv tänker och kan förklara bäst för eleverna.

    BFL är verkligen flugan nu men jag vill hellre kalla det något annat jag med. Fast vad är frågan.

    Det låter intressant att få se hur du tänkt. Lycka till, Camilla

Leave a Reply

