Konceptet skola

Skolvårens träff tidigare i höst hade ju en frågeställning som handlade om vad som behövs från nationell nivå för att stötta att skolan blir en lärande organisation där det inte bara är lärare som lär elever utan där alla lär av varandra.

Ja vad kan man göra på nationell nivå. Mer pengar? Mer tid? Det är kanske det enkla svaret men hur ska då denna tid och alla pengar förvaltas? För det måste ju bli ett resultat, eller hur. Helst ett mätbart, för det gillar vi ju i skolan. Jag har tänkt mycket på det här och jag tror inte alls förslagen ovan hjälper. Det har ju provats förut, det här med satsningar på skolan, nu senast i och med alla förstelärartjänster som vi i och för sig inte sett nyttan av ännu. Men man kanske kan sluta sig till att det råder en viss förvirring om hur man i de olika kommunerna tänker arbeta med denna satsning? Även i olika delar av staden skiljer det sig åt. Varför blir det så här? Har man styrt för lite på nationell nivå?

Ja ja, jag vet, vi vill ju ha kvar vår frihet att göra lite som vi vill och det är ju inte fel, jag uppskattar jättemycket att det inte finns en exakt manual som jag måste följa varje dag, i varje lektion men…Det här är ju för stort, det kan vi väl bara enas om.

Då flyger fan i mig och jag börjar tänka på ett helt annat sätt…

I Sverige har vi några ganska stora koncept som verkar funka bra. Jag tänker på IKEA och H&M. I Prag såg jag för några månader sedan en Kapp Ahl butik på ett köpcenter. Jag gick inte in för den vet man ju hur den ser ut. Och ändå är det just det jag far efter. På IKEA finns exempelvis de blå och gula färgerna. Man kan köpa köttbullar med lingonsylt både i Italien och i Bryssel. Och jag hittar bokhyllan Billy…Det finns till och med tydligt formulerat på deras “lediga jobb”-sida (jodå, jag har lusläst den…) hur den typiska IKEA-andan är och att man som anställd förväntas följa den. H&M gör likadant. Det är tryggt och man känner igen sig. Kan vi som jobbar i skolan lära oss något där? Eller kanske de som är i den översta nivån och styr skolan?

Tänk om varje barn i Sverige kunde möta samma slags skola, i stil med det man gör på någon av dessa framgångsrika kedjor? Det skulle inte spela roll vilken skola man hamnar i för man har samma förutsättningar att lyckas var man än går. Det finns samma tillgång till läromedel och digitala verktyg och det finns nyfikna, positiva pedagoger var man än kommer. Det finns ett koncept man arbetar efter i alla skolor och man har lärare som har tillgång till personlig fortbildning och en stimulerande arbetsmiljö överallt. Man ligger i framkant.

Jag vet. Vi lärare vill inte bli detaljstyrda men.

Jag bara lekte med tanken en stund.

Leave a Reply

