En alldeles ovanlig torsdag

Idag har jag varit på lunchseminarium i riksdagen. Det är inte alls sådant jag brukar göra på torsdagar och nu när jag sitter här på tåget på väg hem till Göteborg igen undrar jag faktiskt fortfarande hur jag hamnade där.

Seminariet handlade om skolan som lärande organisation och hur man från nationellt perspektiv kan stötta processen. De som var där och talade kom med olika perspektiv. Det var professor Christian Lundahl, Per Anders Strandberg föredragande ubu, som jag antar står för utbildningsutskottet, Karin Berg gymnasieläraren som startat stort rabalder med sina filmer om skolan, Fredrik von Essen expert från IT-telekomföretagen och Stefan Pålsson omvärldsbevakare IT.  Representanter från SKL och från de båda lärarförbunden var också där och sa kloka saker.

Och så var jag där.

Det är lätt att tappa bort sig i ett sådant sammanhang tycker jag. Alla säger så bra saker och det är lätt att ryckas med och att hålla med, vad som än sägs. Det är då jag tänker att det faktiskt är jag som är experten. Det är jag som står i klassrummet varje dag och som ska utföra alla teorier i praktiken. Ja jag är faktiskt expert på min verklighet.

Det är otroligt viktigt att skolan blir mer jämlik. Och ja, det är naturligtvis också viktigt att alla får samma förutsättningar och att alla får tillgång till IKT med allt vad det innebär i progressiva, engagerade framtidsfokuserade lärare. Så klart ska lärare få ägna sig åt lärande och inte behöva bekymra sig om hur tekniken funkar eller vilka plattformar och program vi får använda. Och naturligtvis ska alla elever i skolan få utvecklande frågor och inte behöva lära en massa innantill bara för provet.

Men hur ska det gå till?

Hjälper nationella digitala satsningar? Att man samordnar forskning och inrättar regionala center som stöd för lärare?

Alltså jag vill ju gärna tro det, att det kommer att ge resultat. Men så tänker jag att alla som var där idag är så otroligt engagerade i frågan och alla jag “möter” på Twitter och i olika spännande grupper tillhör en kategori lärare som redan är på det tåget.  Om det ska bli en jämlik skola för alla ungar så ska ju alla med.

Det är en utmaning…

Leave a Reply

