Jag vill börja spela ett spel

Jag vill börja spela ett spel, jag som hittills bara testat Wordfeud. Jag vill att det ska finnas ett spel i min IRL-värld skolan som ger kickar när det kollegiala arbetet funkar. Ett spel som ger belöningar i form av välbefinnande när samarbete mellan skolor visar sig öka lärandet och resultaten för eleverna. Att det är ok att med liv och lust ge sig i kast med dagens utmaningar i skolan för det finns faktorer som triggar, ett beroende…

På morgonen andra dagen under internetdagarna lyssnade jag på Jane McGonigal, en “futuristisk speldesigner med visioner.” IMG_5873Och det satte igång en tanketråd hos mig. Hon pratade om “The engagement economy” och vad som driver människor som spelar på nätet. Hon visade på en lista med 10 känslor som människor upplever när de spelar.

IMG_5878

Hon berättade också att det visat sig att det som är drivkraften i spelandet är hoppet att vinna. Jag skulle önska mig lite mer av hopp bland lärarkåren i skolan idag.

Tänk om det i stället för pålagor från Skolverket som inte har så stora chanser att falla väl ut kunde finnas ett spel som vi alla i skolan drogs med i och inte kunde låta bli att spela? Där vi tävlade om att utbyta erfarenheter med kollegor på andra skolor i Sverige? I världen, kanske? Där vi tävlade och erövrade nya arbetssätt och metoder tillsammans, genom kollegialt lärande och samarbete. Allt med elevernas bästa för ögonen.

Varje dag på jobbet.

Leave a Reply

