Nu tror jag att jag kan fånga tanken

Jag tänkte ju använda min påbörjade tanke om formativ bedömning som mitt personliga mål i det Digitala skollyftet, men jag fastnade ju hela tiden. Det jag under en lång tid grubblat över; hur jag skulle få in tydliga elevexempel i matrisen tänker jag dock inte älta mer för nu kör jag bara på min egen gamla, väl beprövade erfarenhet!

Varje dag i stort sett, hamnar jag i diskussioner med elever om hur de, med sitt slöjdarbete ligger till i förhållande till kunskapskraven och jag kom på att jag nog kan prova att förklara själv. Åtminstone till en början så att jag kommer igång med det här. Jag känner samma behov varje termin, särskilt nu när betygen närmar sig.

Camilla Askebäck Diaz, @askeback tipsade för ett tag sedan på Twitter om en möjlighet att göra en digital adventskalender på Thinglink och det klickade väl inte riktigt då, inte mer än att jag la länken på minnet. Sedan ramlade polletten plötsligt ner i kväll när jag satt på spinningpass och körde för fullt.

(Allvarligt, där kommer alltid de bästa idéerna. Undrar om någon tar illa upp om jag har block och penna med nästa gång?)

Nu återstår det att se om det här blir en så bra idé men jag tänker att jag ska ta den matris som finns i stadens plattform och använda den som bakgrundsbild till min kalender.

(Ja, jag vet, bilden är inte på något sätt mysig eller fin men jag hoppas den fyller sin funktion.)

IMG_0284

Sedan ska jag gå genom den steg för steg och göra en film till varje klick. För att det ska bli tydligt för eleverna så tänkte jag använda mig av deras favoritexempel på slöjdalster, den något tröttsamma kudden… Jag ska försöka visa steg för steg att den faktiskt har sin plats på alla stegen i matrisen beroende på tanken och arbetet eleven lägger bakom den.

Så håll i er för nu kör jag!

5 thoughts on “Nu tror jag att jag kan fånga tanken

Leave a Reply

