Nu börjar jag komma igång igen

När förra terminen led mot sitt slut drabbades jag av fullständig internet-allergi. Troligtvis för att det blev för mycket med alla betyg som skulle sättas och alla tankar som skrek efter att få tänkas färdigt. Lämpligt nog fick jag influensa sista veckan också så jag hade inget annat val än att bromsa upp lite.

Jag ser då och då att deltagare börjat lämna in sina badge-ansökningar och det stressar mig lite, det går inte att förneka. Samtidigt vet jag inte om jag gjort så mycket att söka på. Eller jag har inte gjort något som jag inte brukar göra i alla fall. Mest fått nya inspirerande bekantskaper att bolla idéer med.

Jag tar tag i “mitt eget” först, planeringar för kommande termin, så får vi se om jag sedan mäktar med att på något sätt åtminstone sammanfatta vad jag egentligen gör digitalt i skolan, inspirerad av Malin Jönsson som jag är.

Igår och idag har jag tokjobbat med min slöjdblogg. Den var rörig och kom till på sommarlovet mellan två jobb när jag inte riktigt visste vad mitt behov var. Nu känns den så fräsch och ny och ren och jag är så stolt. Fast det tog tid att ändra alla kategorier…

Efter att jag snyggat till fick jag även  lagt in en planering där som jag tänker använda i år 7 till våren. Till största delen ligger mitt arbetsmaterial i Hjärntorget, Göteborgs stads plattform, en mer formell planering gjord i planeringsverktyget, individuella loggböcker, verktyg för mål och framsteg och bedömningsmatriser som är klickbara och tydliga. Eleverna finns inlagda i systemet och jag behöver inte skriva in något och det är ju bra. Men ack så trist! Däremot är det “lösenordssäkrat” så att det lämpar sig för bedömningar och liknande.

Därför länkar jag från Hjärntorget till bloggen och till blendspace (är inte riktigt klar där än) som jag ska använda som en slags anslagstavla på genomgångar och allmän inspiration. Jag är rätt nöjd med matrisen för kunskapskraven som jag också fick till, en utveckling av Camilla Askebäck Diaz julkalender som jag såg i början av december. Då var min tanke att göra en klickbar “matris-kalender” med kunskapskraven i slöjd, och den blev nästan klar men med så dålig bildkvalitet att det får ligga på is lite. Däremot har jag börjat göra en matris med förklaringar till varje planering, och märker att när jag väl gjort en kan jag lätt låna till en annan.

Det är lite rörigt att ha tre olika ställen för planeringarna men jag hoppas det bara blir så för mig. Hjärntorget är så stelbent och trist att inget ser lockande och proffsigt ut.

När jag var nästan klar med planeringen gjorde jag misstaget att se över terminens kalendarie för att på en höft beräkna antalet lektioner för mina 13 grupper. De åttor jag har på fredagar fick mig att tappa lusten för fortsatt planering. Av 23 veckor har de endast 11 lektioner… Det är förvisso en del lov och klämdagar men även temadagar, teatrar, idrottsdagar, PRAO…

Jag ger upp! För idag…

Leave a Reply

