Slöjdens roll i framtidens skola

Har nu äntligen tagit mig tid att lyssna igenom hela digiskols hangout med Karin Nygårds och Terese Raymond. Någonstans mitt i kom slöjdämnet upp som en viktig del i införandet av digital kompetens i svensk skola.

Det är så skönt att höra att det finns fler med samma tankar som jag, att det faktiskt finns en motvikt till det som de senaste åren varit mer vanligt, nämligen frågan varför vi överhuvudtaget har slöjd som obligatoriskt ämne i skolan när man hellre skulle satsa den tiden på IT. Jag har velat ställa mig på barrikaderna och gapa och skrika varje gång det kommit upp. På de 3 skolor jag hunnit arbeta på under mina 13 år som lärare har jag i egenskap av slöjdlärare (inte svenska) varit den enda eller en av få på skolan som inte bara använt datorn som en dyr skrivmaskin eller ett uppslagsverk.

Jag bara längtar tills den dag jag får möjlighet att utöka slöjdens repertoar med digitalt broderi, programmering och byggande. Möjlighet att nosa på det som sker i textil utveckling i Borås skulle vara underbart!

MEN till alla er som vill lyfta in detta viktiga i slöjden, se också till den faktiska verkligheten. Vi har inte TID! Som svensklärare ser jag eleverna jag undervisar ca 3 gånger i veckan, som slöjdlärare endast en gång. Och det blir ofta avbrott i verksamheten (idrottsdagar, temadagar…) som gör att det kan gå tre till fyra veckor mellan lektionerna. Som det är idag är det svårt att motivera eleverna att ens lyssna på en genomgång, de vill bara få arbeta med händerna och de skriker i protest när lektionen är slut och det är dags för dem att lämna plats för nästa grupp som vill in i salen.

Saker som är kreativa behöver mer tid, det tar en stund att komma i skapa-mode och det går inte att skynda på. Om det vore möjligt skulle jag se schemat i verkstadspositioner så att det finns tid och ro att skapa. Jag har gärna slöjd i långa pass med bild och teknik, våra ämnen är så lika varandra. Kreativiteten måste få mer utrymme i den svenska skolan.

Tills dess kan jag bara försöka hålla min dröm om en slöjd-makerspace levande…

Leave a Reply

