Alla mina roller

Jag har aldrig sett mig som en skådespelartalang men efter dagens bravader har jag börjat fundera över vad det egentligen är jag gör på jobbet och vad som faktiskt krävs av oss lärare.

Alltså jag gillar verkligen mitt ämne och har så goda kunskaper i det att jag egentligen kan göra vad som helst. Jag behöver inte begränsa elevernas skapande för att jag själv känner mig osäker, tillsammans kan vi fullständigt jamma loss och göra finfina grejor. Naturligtvis älskar inte alla kreativa, fria situationer men jag tycker ändå att miljön borde vara hyfsat gynnsam för ett gott lärande. Visst krävs det engagemang hos eleverna men det är ständigt ok att göra fel. Det till och med uppmuntras, felen gör ju att man lär sig mer. Jag vill alltså ha roligt tillsammans med mina elever, inte vara polis. Det var liksom aldrig tanken med 4,5 års lärarstudier.

Ändå tvingas jag byta skepnad varje dag beroende på vem som kliver in i min sal. Oftast är mina karaktärer ganska sympatiska tycker jag, men inte alltid. Idag var en sån dag då jag tvingades in i en roll jag inte gillar. Jag fick bråka rejält om självklara regler och provade också att samla in alla mobiler hela lektionen, samt tilldela städuppgiftet. Saker jag verkligen inte står för eller tror på. Det var dålig stämning en stund.

Sedan lägrade sig lugnet. Några satt till och till och med och småsjöng i en grupp. Alla fick mycket gjort. Och jag slapp för första gången städa ensam efteråt. Det kändes som om jag valt rätt väg just i den här situationen men sånt kan man ju inte veta i förväg. Och jag vet ärligt talat inte om skenet bedrog. Allt jag vet är att det var så lugnt att jag kunde diskutera och förklara utan att samtidigt behöva ha ögon i nacken.

Jag gör ju inte den här rollen för mig själv, för att jag har nåt slags maktbehov. Jag tar på mig rollen för att skapa arbetsro för alla i rummet och jag får ta smällen att inte vara omtyckt just där och då. Jag gör det för att hinna se de som aldrig stökar och för att de som inte kommer ner i varv ska få en ärlig chans att lära något. Och just den här karaktären behöver jag som tur är inte damma av så ofta.

En sådan här dag kan jag behöva ladda inför långt innan. Jag börjar planera nästa veckas lektion redan minuterna efter eleverna gått. Jag sammanställer och funderar på hur saker kan göras bättre, analyserar vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Det händer att jag inte sover natten innan utan funderar och vrider och vänder på hur jag kan förbereda mig bäst inför de situationer som kan tänkas uppstå. Jag kan aldrig slappna av inför sådana här möten.

Beroende på vem som kliver in i min sal växlar jag roll och jag börjar fundera på vem jag egentligen är som lärare. Eller är det just det som är grejen? Att vara en kameleont?
Eller skådespelare…

Leave a Reply

