Nu måste jag sammanfatta…

Efter att ha deltagit i Digitala skollyftet ett antal månader behöver jag sammanfatta det hela för mig själv. Hur har jag utvecklats? Hur har detta påverkat mitt arbete i den fysiska världen? Vad har mitt deltagande gett mina elever och min omgivning?

Sedan november när jag bestämde mig för att vara med har intresset och orken gått upp och ner med jämna mellanrum. Egentligen mest ner, och jag har kommit på varför tror jag. Jag gör inget annat än det jag gjorde förut. Jag har inte varit med om någon mindre revolution i och med mitt deltagande. Jag har hela tiden sedan jag blev färdig lärare år 2000 sökt efter sätt att göra saker tydligare, mer effektivt, på ett annat sätt allt för att underlätta för mig, för mina elever och för kollegor. Med hjälp av tekniken i datorerna. Från att samla omdömen inför utvecklingssamtal i ett hemmasnickrat exceldokument med filtrering till att dokumentera i slöjdportfolio. Detta var på tiden med datasal med bokningsschema, men jag lyckades sno åt mig två stationära datorer i slöjdsalen så vi klarade oss fint.

Med tiden har Göteborgs stad satsat på en digital plattform både för insamling av data, närvaro och liknande och för pedagogisk verksamhet. Jag är helt självlärd i allt vad IKT heter och har jobbat som en tok för att vrida och vända på den plattformen så att den arbetar MED mig och mina elever. Stadens plattform har inte räckt till utan jag har testat andra saker som Socrative, bloggar och annat. Saker som varit svåra att förklara med ord har jag visat med film.  Före Digitala skollyftet.

Min ursprungstanke var att tydliggöra elevens kunskapsutveckling med hjälp av elevexempel. När jag ramlade över @Askebacks exempel med Thinglink och julkalender gick det upp ett ljus. Jag gjorde snabbt ett antal filmer, en för vart och ett av de åtta kunskapskrav som finns i slöjdens kursplan. Jag blev inte nöjd. Innehållet må vara ok med det estetiska uttrycket lämnar mycket att önska. Det blev stopp.

Under jullovet fick tankarna ramla på plats och med hjälp av elevernas utvärderingar gjorde jag några nödvändiga förändringar. Framför allt fortsatte jag att utveckla sättet att tydliggöra kunskapskraven i förhållande till elevernas arbeten. Detta kommer jag att bygga vidare på under våren.

En annan sak mitt deltagande gett mig är att få upp ögonen för själva MOOC-tänket. Detta sätt att lära mer av andra, inte ensam med en bok. Jag hade planerat att låta mina nior skriva öppen loggbok i Wikispaces i stället för att enbart adressera mig. Detta fick jag tyvärr lägga på is då lektionerna är för få, jag aldrig träffat de här eleverna tidigare och de ska på en termin få sina slutbetyg av mig. Jag vågade helt enkelt inte experimentera med deras möjligheter att kommunicera sina kunskaper så jag kör det gamla beprövade sättet en termin till. Men håller kvar tanken…

Och sist men inte minst- det digitala skollyftet har gett mig ett ännu större utvidgat kollegie, något som är ovärderligt för mig som är ganska ensam på min arbetsplats. När de andra lärarna möts i informella samtal i korridor och arbetsrum är jag i slöjdsalen och tar hand om det relativt tidskrävande arbete det är att hålla material och redskap i ett aptitligt skick.  Det har varit otroligt inspirerande att följa de andra deltagarna i deras lärande. Ibland har jag kunnat vara till hjälp, ibland har jag kunnat stötta och peppa.

Nu har jag sammanfattat, men kommit fram till att det roliga bara fortsätter…

Leave a Reply

